מודד מוסמך בהליכי בניה ושיפוץ: כל מה שחשוב לדעת

אנחנו זקוקים לשירותיו של מודד מוסמך תוך כדי תהליך בניית הבית, אך לא תמיד הוא מקבל את מלוא הקרדיט. לפניכם כל המידע על השלבים בהם נכנס המודד לתהליך בזמן הבניה, איך בוחרים אחד וכמובן – כמה זה עולה.

מערכת שיפוצים פלוס
מאמר מאת מערכת שיפוצים פלוס
פורסם ב-21 בינואר, 2018 (עדכון אחרון: 08/09/19)

אם אתם עומדים בפני תהליך של בניית או שיפוץ דירה, כדאי שתכירו את את אחד התפקידים החשובים ביותר עליו לא שומעים הרבה – "מודד מוסמך". מדובר באדם שאת שירותיו תצטרכו מספר פעמים בתהליך כדי להתחיל את תהליך השיפוץ, בנקודות מפנה קריטיות ולקראת הסיום. אין אפשרות לבצע תהליך של בניה – ללא עבודתו של מודד מוסמך.

מהו מודד מוסמך

מודד מוסמך הוא בעל מקצוע המעניק שירותי מדידה מדוייקים אשר הכרחיים בכל תהליך של שיפוץ משמעותי. עבודת המדידה המדויקת משלבת עבודה פיזית בשטח של איסוף הנתונים לבין עבודת משרד בסביבה ממוחשבת הדורשת מיומנויות טכניות גבוהות לניתוחם. מי שנושא רישיון של מודד מוסמך (כאן ניתן למצוא את רשימת המודדים המוסמכים המלאה) עבר הכשרה מקיפה בתחום ההנדסה הגיאודטית כדי לקבל את התואר והרישיון. מדובר בלימודים לא קלים של שלוש או ארבע שנים (תלוי בסוג התכנית) בטכניון, בתכנית של הנדסת מיפוי גיאו אוינפורמציה או מיפוי וגאו אינפורמציה. אחרי סיום הלימודים המודדים עוברים סטאז' של שנתיים, במסגרתה הם מבצעים מדידות שונות ולאחר מכן עליהם לעבור מבחן של המרכז למיפוי ישראל, וראיון אישי. כפי שניתן להבין, מדובר בתהליך לא פשוט, ובתפקיד חשוב ביותר בתהליך הבניה. הוא זה הפותח את התהליך עם המדידה הראשונית, והוא הכרחי לסיומו, לקבלת טופס 4 ולכניסה למגורים במבנה.

מחפשים אדריכל ולא מצאתם?

השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם:

מתי נזדקק לשירותיו בתהליך של בניה

אם יש לכם שטח שעליו אתם מתכננים לבנות, אחד השלבים הראשוניים בעבודה יהיה פניה אל מודד מוסמך לביצוע המדידה. רצוי למצוא קודם אדריכל ומיד אחר כך לבצע תכנית מפת מדידה ראשונית לה זקוק האדריכל לביצוע התכנון. סך הכל, לכל אורך התהליך יתקיימו ארבע מדידות, ולכן כדאי לסגור עם בעל המקצוע כבר בהתחלה מחיר לכולם יחדיו. המדידה הראשונה תהיה למפת המדידה לתכנון. כפי שציינו, רצוי לעשות את המדידה הזו כאשר כבר יש אדריכל, מכיוון יש לה תוקף של חצי שנה מזמן המדידה ועד להגשת הבקשה להיתר בניה. מדידה זו מצורפת לבקשה להיתר. המדידה השניה היא מדידה של סימון השטח כאשר עבודות הבניה עומדות להתחיל, אחרי קבלת ההיתר. לפני התחלת הקידוחים ליציקת היסודות למבנה חשוב לוודא שמודד מוסמך סימן עבור קבלן הבניה שלכם את גבולות המבנה המבוקשים. המדידה השלישית מתבצעת בשטח לאחר בניית השלד כדי לוודא שנעשה במקום ובגודל הנכון. והמדידה הרביעית נעשית לצורך קבלת טופס 4.  להגשת הבקשה לקבלת הטופס יש לצרף תצהיר המאשר כי הבית נמצא במיקום בו נקבע בהיתר, כולל מדידה עדכנית. לרוב, עלות כל המדידות לפרויקט תהיה כ-4,500 עד 6,500 ש"ח.

סרט מדידה שבו משתמש מודד מוסמך

סרט מדידה שבו משתמש מודד מוסמך

באיזה אופן מתבצעות המדידות

המדידה מתבצעת באמצעות שילוב מכשור אלקטרו אופטי המתיחס למרחקים וזוויות, לצד עבודה עם מקלטים הקולטים מערכות לוויינים אשר אוגרים את נתוני השטח. בעל המקצוע המנוסה קובע מיקומים מדוייקים באמצעות קואורדינטות ושילוב שתי השיטות הללו.

בשטח נעשה שימוש בציוד טכנולוגי הכולל גם מערך של GPS ובמיכשור גאודטי המאפשר מדידה מדויקת ברמה הגבוהה ביותר. התוצאות המתקבלות של המדידה בשטח מנותחות לאחר מכן במשרד באמצעות מערכות ממוחשבות. במהלך הלימודים והסטאז' לומד בעל המקצוע לעשות שימוש במכשירים המתקדמים ביותר, והטכנולוגיה בתחום מוסיפה ומתפתחת כל הזמן.

איך בוחרים מודד מוסמך מתאים

כדאי לקחת בעל מקצוע שקיבלתם המלצה עליו מאדריכל, מהנדס או מבעל מקצוע אחר מתחום הבניה שאתם סומכים על ההמלצה שלו. כדאי לברר שמי שבחרתם נושא רישיון מדידה בר תוקף וכי הוא חבר בלשכת המודדים המוסמכים של ישראל, מכיוון שהדבר מחייב השתתפות בהשתלמויות מקצועיות ולכן מעיד על כך שהוא בקיא בשימוש בטכנולוגיות חדשות ובתקנים מחמירים בתחום. באינטרנט ניתן למצוא את רשימת המודדים המוסמכים הפעילים בתחום, כאשר על כל בעל מקצוע לחדש את רישיונו אחת לשנתיים.

מחשב מדידות שבו משתמש מודד מוסמך

מחשב מדידות שבו משתמש מודד מוסמך

מקומות נוספים בהם תתבצע מדידה בשטח

מלבד בתהליך של בניה או שיפוצים, שירותי המדידה המדויקים נדרשים גם כאשר מתבקשים לבצע שינויים במבנה קיים או במקרים של סכסוכים משפטיים המחייבים מפות טופוגרפיות. ניתן לראות לעיתים מודד מוסמך ייקח חלק גם בפרויקטים ארציים של בניית תשתיות מכיוון שיש צורך בשירותיהם כדי לקבוע מיקומים מדויקים של קידוחים בקרקע וכדומה.

מתי נשלב מודד מוסמך בעבודות שיפוצים

במקרים מסוימים במהלך שיפוץ כללי, כאשר מדובר בדירות הכוללות הרבה מפלסים רבים, נישות, זוויות, קשתות ארונות קיר או קירות מעוגלים יפנה המעצב או האדריכל את בעלי הבית לבעל מקצוע שיבצע מדידה מדויקת של הדירה. מדידת שטח דירה שונה ממדידה בתהליך של בניה ומבוצעת עם מכשור לייזר אלקטרוני, בעזרת קרן לייזר שיודעת אם למדוד מרחק או מרחק פלוס זווית, שהוא למעשה וקטור. אוסף הקורדינטות שמתקבלות מייצרות את מארג המיקום של כל האלמנטים בנכס, כמו למשל מיקומי קירות, פתחים וכדומה. כל המידות מצטרפות זו לזו ליצירת התכנית כולה. מכשור הלייזר האלקטרוני של בו נעשה שימוש בתהליך זה שונה מזה בו משתמש מעצב פנים או אדריכל. מעבר לפקודות הסטנדרטיות במכשיר של האדריכלים בלייזר בו משתמשים המודדים המוסמכים יש פקודות המאפשרות מדידות בתלת מימד, קוטר של עמוד, שיפוע של גג או אורך קיר מעוגל.

תכנית מדידה של דירה

תכנית מדידה של דירה

תכנית מדידת מצב קיים של דירה לפני שיפוצים

מדידת שטח דירה סטנדרטית על ידי מודד מוסמך אורכת בין שעה וחצי לשעתיים. מדידה הכוללת חשמל ותאורה יכולה לקחת כשלוש שעות. העלויות משתנות לפי מורכבות הפרויקט. בדירה ממוצעת היא תהיה סביב 10-12 ש"ח למטר. מחירי חללים מסחריים שונים ואם יש שטחים גדולים המחיר יכול לרדת אפילו ל-5 ש"ח למטר. כאשר יש חללים מורכבים המחיר יכול להגיע ל-14-15 ש"ח למטר.

מאמרים קשורים

דילוג לתוכן