הצהרתו של נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ על הכרתה של ארה"ב בזכותה ההיסטורית של מדינת ישראל ושל עם ישראל להתיישב ולבנות בשטחי יהודה ושומרון, יחד עם התעוררות הכללית בשנים האחרונות ביחס לשטחי יהודה ושומרון והפוטנציאל הגדול שיש בשטחים רחבים אלו, הובילה בשנים האחרונות לצמיחה גדולה בעסקאות רכישת הקרקעות ביהודה ושומרון ולהתחלות פרויקטים של בניה רוויה, המאפשרת איכות חיים טובה במחירים מוזלים.

אטרקטיביות הקרקעות המוצעות לרכישה ולהשקעה ביהודה ושומרון

הקירבה של יהודה ושומרון למרכז הארץ עם המצב הביטחוני השקט יחסית והכבישים העוקפים, מובילים לדרישת שיא של רוכשים שמתחילה להיות מתורגמת גם לעליית מחירי הדיור. אפשרויות הבניה ביהודה ושומרון פתחה בפני משקיעים אפשרות להשקעה חכמה שעשויה להניב להם רווחים יפים בעתיד, כך שלכאורה הכל נוצץ וכדאי לרוץ ולרכוש קרקעות ביהודה ושומרון. אלא שלפני שמחליטים על רכישת קרקע או דירה ביהודה ושומרון, כדי מאוד להתייעץ עם עורך דין מומחה בתחום, על מנת שחלילה לא תיפלו בפח ותפסידו את הכספים שהשקעתם ברכישה.

אף על פי שמדינת ישראל מנהלת את רישום המקרקעין גם ביהודה ושומרון, קיים למעשה שוני בין עריכת עסקאות מקרקעין בתחומי הקו הירוק ובין עסקאות מקרקעין המצויים בשטחי יהודה ושומרון. הסיבה לכך נובעת מכך שעד כה ממשלות ישראל לא החילו את חוקי הקרקעות הישראליים ביהודה ושומרון, כך שלמעשה חוקי הקרקעות אשר היו בתוקף באזור בתקופת מלחמת שש הימים, ביניהם גם החוק הירדני והחוק העות'מאני, חלים עד היום. לכן חלק מעסקאות המקרקעין ביהודה ושומרון הינן מורכבות וייחודיות, ומחייבות בדיקות משפטיות מיוחדות ושונות מהבדיקות הרגילות הנדרשות בטרם רכישת מקרקעין באזורים שבתוך הקו הירוק.

סיכונים וקשיים בעסקאות רכישת מקרקעין ביהודה ושומרון – ואיך מתגברים עליהם

סוגי המקרקעין השונים הקיימים ביהודה ושומרון, סוגי הבעלויות השונות בין קרקע פרטית לקרקע של המדינה, התב"ע שחלה, ו-"הקו הכחול", יחד עם הכללים והמנהגים הנוקשים האחרים החלים, ומכיוון שעסקאות המקרקעין ביהודה ושומרון ברובן רשומות בידי הממונה על הרכוש הנטוש האחראי על הסדרה ועל רישום של הזכויות באזורים אלו או בחטיבה להתיישבות של ההסתדרות הציונית, ולעיתים במקביל גם בחברות משכנות, יוצרים אצל הרוכשים חוסר וודאות משפטית המחייבת בדיקה קפדנית של עורך דין אמין המתמחה בפרוצדורה ובבדיקות הנדרשות בעסקאות אלו, טרם חתימה על כל רכישה, תהא זו רכישת קרקע או דירה.

לצערנו, שוב ושוב אנחנו מקבלים פניות של רוכשים 'שנעקצו' על ידי חברות שמכרו להן מקרקעין ביהודה ושומרון במחיר מוזל עם הבטחות ללא כיסוי, והכל מבלי שעורך דין מטעמם בכלל בדק את הזכויות הנמכרות. הקושי והמורכבות בבדיקת העסקאות נובעים מאופן רישומם, וליתר דיוק מחוסר רישומם באופן מוסדר, יחד עם העובדה שחלק מהמרשמים הינם מרשמים החסויים לציבור, להבדיל מרישום רגיל בלשכת רישום מקרקעין (טאבו) ובהתווסף לכך שהליכי הרישום ארוכים ומורכבים יותר, יוצרים קרקע פורה לזיופים והונאות של נוכלים המנצלים את המצב ומבקשים להציע לציבור קרקעות לרכישה, מבלי שברור מי הבעלים האמיתי שלהם ומבלי שברור האם בכלל יהיה ניתן לבנות עליהם דירות בעתיד.

מומלץ שלא לבצע רכישה מבלי להתייעץ עו"ד המתמחה בדיני המשפט החלים ביהודה ושומרון

קרקעות פרטיות רבות המוחזקות על ידי ערבים ביהודה ושומרון והנרכשות על ידי אותן חברות, מצריכות פרוצדורות והליכים ארוכים כדי להגיע למצב של רישום הזכויות בטאבו הירדני ביהודה ושומרון. הליכים היסטוריים של רישום הקרקעות והחזקתם עוד מהתקופה העות'מאנית שבה לא היה מחשוב או רישום מוסדר של הקרקעות, כאשר קונים ומוכרים החליפו ביניהם שטרות, מבלי לשנות את הרישומים עצמם, ובעיות הזיהוי של המקרקעין וגבולותיהן שאינן ברורים, עם העובדה כי חלק מהמסמכים המעידים על הבעלות ישנים מאוד, יחד עם החוקים מהתקופה העות'מאנית שבהם ניתן היה לרכוש זכויות על ידי עיבוד חקלאי של הקרקע, גם כאשר הבעלות אינה רשומה, יצרומציאות מורכבת מבחינה משפטית ולכן מומלץ שלא לבצע רכישה מבלי להתקשר קודם עם עו"ד המתמחה בדיני המשפט החלים ביהודה ושומרון.

מאת: אבינעם גואלמן משרד עו"ד

053-7931311

מודיעין עלית

מאמרים קשורים

דילוג לתוכן